\


Rabu, 30 November 2011

Nasi Impit With Kuah Kacang...


  
Assalamualaikum,Salam ukhuwah....buat rakan2 cmue.ermmm...chat???Harap chat2 aje bersama ngan keluarga tersayang...hari ni kite santai2 sambil menikmati nasi impit ngan kuah kacang...ermm...dah lame tak makan nasi impit ngan kuah kacang.sesekali teringin gak...semua bahan2 dah ade...cuma nak buat jer..




Sementara kita nak buat kuah kacang...kite rebuskan dulu nasi impit segera ni...dah masak angkat dan ketepikan...




Ini ler hasilnye kuah kacangku yang seberapa ini...janji leh makan bersama keluarga.sesekali sedap gak...hee...Nasi impit n kuah kacang nih saye buat makan petang ni...sambil rehat2..dan tak kemana2 petang niii...

Resepi untuk kuah kacang:

500gm kacang tanah- goreng tanpa minyak dan blend
1 cawan gula merah
air asam jawa secukupnya
10 tangkai cili kering-bland
bawang besar selabu(yg besar)-blend
bawang putih seulas-blend
serai-diketuk
minyak-menumis
3 mangkuk air
sedikit garam

Cara:
1.Blend cili kering dan bawang..
2.Letak minyak dalam kuali agak2 1/2 cawan minyak...
3.Bila dah panas,masukkan bahan2 yang d blend td...tumis hingga pecah minyak..
4.Masukkan kacang yg d blend td
5.Masukkan  air
6.Masukkan serai
7.Masukkan gula merah
8.perlahankan api sebab bahan cepat hangit dan melekat di bawah kuali...selalu kacau
9.Masukkan air asam jawa...
10.Rase ok...(kalu ade yg kurang,boleh tambah),agak pekat...boleh tutup api...

Selasa, 29 November 2011

Kek Keledek...


Salam petang...moga petang ini ceria2 selalu d samping family tersayang...erm~~ni ler keja saye...tak de keja lain,asyik2 masak dan makan...badanpun dah naik mengembang sejak cuti sekolah nih....hari ni ntah cam ne tergerak hati nak mengadun kek keledek.mulenye nak buat goreng jer...tepung plak tak de.eeeemmm...haaaaaaa....dapat idea....kite masukkan dalam adunan kek...so jadi ler kek keledek ni.heee.boleh la jugak buat makan petang.tgk cuace yang sejuk dan mendung...mmg mendamaikan bile kite menikmati sesuatu tuk isi perut kite...heee.mmg ade jer yang nak makan...




 Ubi keledek nih banyak khasiatnye,nak tahu ape...sayepun baru tahu jugak.tuk info bersama2 meh saye kongsikan,Khasiat ubi keledek atau nama saintifiknya Ipomoea batatas tergolong dalam keluarga Convolvulaceae. Ia bukan saja kaya dengan vitamin B, C dan E, tetapi mengandungi banyak zat mineral, beta kerotin, protein serta kanji.Selain daripada kegunaan sebagai makanan, keledek juga mendapat tempat dalam perubatan tradisional, khususnya untuk mencerahkan mata dan mengubati bisul.Ubi keledek kaya dengan karbohidrat, karotena, selulosa dan sejenis protein dikenali sebagi musin.Ia menguatkan limpa dan perut serta merangsangkan pengaliran tenaga.Selain itu juga ubi keledek ni boleh mengatasi masalah fibriod


Resepi nih saye ambik resepi kek peach from PU3.tapi di tokok tambah jer cket...saje nak try2 buat..yang nih adunannye tuk 6 inci.kecil...ok la sebab nak try2 masak je...kan2!!...erm kek yang penuh ngan khasiatnye...Dah tu plak mmg sesuai dgan adunannyer ...rase susu ngan keledek...ermmm...sedappp!!

Kalu kek nih...erm...along kurang cket...almaklumlah kalu tergolong jenis ubi atau karot ni mengutip buang jer...heee.Tapi kalu si angah mmg kesukaannyer.Buat goreng pun licin...!!ahakss.Dengan rase susu dan keledek ni....mmg sedap!!baupun menyelerakan...


Resepinye:

100gm butter
80gm gula castor
120 tpg gandum + 1/2 sdt Bpowder(ayak sekali)
2 bj telur-A
150gm keledek yang di potong dadu
3sdb susu tpg

Cara2nya:

1.Pukul butter + gula sampai kembang
2.Dalam mangkuk lain-pukul telur sekejab.cam nak buat telur dadar..
3.Masukkan telur ke dalam butter td.pukul adunan hingga sebati
4.Masukkan bahan d ayak td + susu dan kacau guna senduk kayu
5.Akhir sekali masukkan ubi keledek td.(sebelum tu ubi keledek d rebus dahulu dan toskan)
6.Kacau sebati dan tuang dalam loyang 6 inci.
7.Bakar dalam oven yang d panaskan,170C 40 minit.ikut oven masing.










Ahad, 27 November 2011

Kek Pisang Coklat Chip



   Salam maal hijrah buat muslimin dan muslimat...rakan2 seperjuangan...!ermmm,jemput makan kek pisang...heee...semalam sempat lagi mengadun kek pisang.Resepi asalnye from blog jintanmanis.tqvm coz kongsi ilmu.dapat gak saye makan kek ni same family saye...sedap!!resepi ni saye derhake cket jer...tambah susu dan coklat chip.kek ni saye buat 2 adunan sekali gus....haaaaa tu barunye nak makan betul2.tgk badan ler....sesambil rehat ngan family sesambil makan kek pisang ni....


    kalau saye,untuk kek pisang...saye suke pisang berangan...cam gambar kat atas tuu...gebus dan wangi.kalu pisang ape pun tak kisah...tapi tgk pisang la jugak..jangan plak pisang nangka...tak best!!!tengok semalam pisang berangan ni tak terusik d dapur...dah ranum dah...so pe lagi...buat la kek pisang ni...!kalu makan begitu saja pun...sodappp,banyak khasiatnyeeeee plak.Nak tahu tak ape khasiatnye...kite share sesame k...

Dalam pisang berangan ini mempunyai 3 jenis gula yang baik untuk kesihatan badan manusia iaitu
  • Sukrosa
  • Fruktosa
  • Glukosa
Di bawah ini ada beberapa kebaikan jika kita mengamalkan makan Pisang Berangan :
  • Penyakit Murung yang disebabkan stress
  • PMS(sindrom Premenstrual)Selalunya wanita akan ada perubahan mood sebelum datang Haid. Mereka akan menjadi lebih cepat marah. Ada petanda-petanda awal sebelum datang haid seperti sakit perut, sakit kepala dan sebagainya.
  • Makanlah pisang berangan dan korang akan lupakan terus ubat tahan sakit atau Paint Killer…
  • Anemia
  • Tekanan Darah
  • Meningkatkan Kuasa Otak
  • Sembelit 

 Cer tengok...ermmm...yummy...ade bintat2 coklat chip tuuuu....fuyoooo...sedap tuhhh..anak2 saye mmg suke kalu kek yg ade taburan coklat chip ur coklat rice atau pe2 jer jenis yg tabur warne warni atas kek....kalu kite tergigit coklat chip dalam kek pisang...erm~nikmat...heee

                                                           Gebunye...



Kek pisang ni tak manis sangat...sedang elok jer...sesuai d maka oleh peringkat umo...erm~~sedap!!!My Hubby pun kate sedappp...nnt buat lagi yee.Tu yang kembang idung tu...hik2!!...sedap jugak kalu d makan ngan coklat masakan...letak d atas kek..buat mcm sos....Coklat ni kite buat cam topping atas kek....sedapnyer...


Cer tengok die makan...dengan penuh perasaan....dah la duduk ngan penuh sopan...heeee...anak sape la nie!!!ape pun kalu tgk mcm nih...mmg syok habis uminyer..sonok buat, tgk anak2 makan...mase ni saye potong dan letakkan topping coklat dekat atas kek...erm~~~mmg la kesukaannyer....yum2....sorry ekkk umi...tak layannnnzz....nak menikmati kek ni dengan aman....heee...makan lah anak umi busyukkk.!!...



haaaa...ni plak dah siap tapau tuk jiran2ku...satu tuk Yana...tuk BB siter....tuk Fida...
makan lah yeeeeee...rase la sorg cket.


Kalu kawan2 nak makan jugak....mai kita buat:

Resepi asal:

2 cawan tepung gandum
1 sdk baking powder
1 sdk soda bikarbonat
1 cawan gula
3 bj pisang yang telah d lenyek
1/2 minyak masak
esen vanila(saye guna esen pisang)
2 bj telur

*saye cuma tambah susu dan juga coklat chip dalam adunan...

Cara2:

1.Ayak tepung,soda,BP sekali.
2.Putar telur hingga kembang.masukkan esen,pisang lenyek.
3.Masukkan tepung....selang seli ngan susu
4.Masukkan minyak...kacau sebati dgan senduk kayu dan masukkan dalam loyang yg d sapu ngan mntega dan lapik ngan kertas minyak.
5.bakar dalam suhu 170-(40m -1 jam)ikut kesesuai oven masing2.


SELAMAT MENCUBA..!

Sabtu, 26 November 2011

Salam Maal Hijrah 1433H...




Salam Maal Hijrah1433H, 1432 hijrah akan meninggalkan kita, banyak kenangan yang akan kita semua tinggalkan..
Semoga kehadiran tahun baru ini akan menambah keimanan kita semua seterusnya hidup didalam barakah dan rahmat dari NYA.
Alhamdulilah kita masih diberi peluang untuk bernafas dan menikmati nikmat-nikmat dari MAHA PENCIPTA SEKALIAN ALAM. Apakah azam kita pada tahun baru ini? Barangkali ada yang terlupa untuk menyambut tahun baru hijrah kerana terleka dengan kehidupan yang sementara ini. Apapun marilah sama-sama kita ingat mengingati kepada perkara yang membawa kepada sesuatu yang baik.

Ya Allah...Ampunilah dosa2ku...Aku insan yang kerdil Ya Allah...Pasti berlaku banyak kesalahan dan kesilapan...Tunjukkanlah aku jalan yang lurus..jalan org2 yang Enkau redhai.Lembutkanlah hati2ku,supaya menjadi org2 sentiasa Engkau Redhai dan semoga aku sentiasa d rahmati olehMu Ya Allah. Jadikanlah aku lebih baik dari hari semalam...

Perjuangan melawan kemungkaran adalah menjadi dasar utama para nabi dan orang-orang yang beriman. Nabi Muhammad saw, seperti halnya nabi-nabi sebelumnya, menghadapi berbagai kesukaran sepanjang hidup baginda. Baginda berkorban meninggalkan harta dan berhijrah ke Madinah demi kelangsungan dakwah Islam.

Ini disebutkan di dalam al-Quran yang bermaksud :"Sesungguhnya, orang-orang yang beriman, berhijrah dan berjihad di jalan Allah, mereka itu mengharapkan rahmat Allah dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (al-Baqarah: 218)

Sebagai balasan atas pengorbanan tersebut, Allah memberikan khabar gembira dengan limpahan kebaikan dan rezeki di dunia. Hal ini disebutkan di dalam al-Quran yang bermaksud: "Sesiapa yang berhijrah di jalan Allah, nescaya mereka mendapati di muka bumi ini tempat hijrah yang luas dan rezeki yang banyak. Sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dimaksudkan), maka sungguh telah tetap pahalanya di sisi Allah. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.."(an-Nisaa:100)


d baca beberapa minit lagi sebelum masuk waktu magrib(akhir asar)


d baca selesai waktu magrib...



Dengan tema “Persefahaman Asas Perpaduan Ummah” semoga di tahun baru ini kita lebih diberkati dan dirahmati Allah..amin.


Jumaat, 25 November 2011

Along Dah "Sunat"

muke tgh sedeh...br lepas sunat!!


Tanggal 24 November 2011...Alhamdulillah semuanyer berjalan dengan lancar. Walau ade cket masalah...tapi masih ok!!Along dah selamat d sunatkan...heeee.Hati seorg ibu...Allah saja la yang tahu.Konon bagi semangat bertubi2...along boleh...insyaallah....kuatkan semangat...tapi hati d dalam...rase mmg berat..tak sanggup rasenya....
Para ibu d luar cna...bg anak yang baru nak menempuh pengalaman ni mesti resah dan risau...mau ade yg tak leh tdo...pikir macam2...yg masuk dalam paper la...ade juga yg bercerita macam2 kalu ade yang tak kena tu...mula la hati ni berdebar kencang...dup2..!!
Along d sunatkan d rumah jer oleh MA klinik yang juga bergerak ke rumah2 untuk sunatkan bebudak cuti sek.ni...
Penantian suatu penyeksaan...hee...walaupun umi tunggu punye lama di dalam bilik...dan di dalam bilik macam2 la mndoakan yang terbaek tuk anak umi.minta d selamatkan...minta d permudahkan....amin.tak putus2 si ibu ni mndoakan...
Meleleh air mata umi bile terdengar jeritan kesakitan...Ya Allah,..tak sanggup...
Sakit si anak...terase sakit la pada si ibu...ciannye la anak umi...
Bile jer siap,nampak masih dalam ketakutan dan kesakitan...umi peluk ngan penuh kasih sayang...Along tahan yee..insyaallah anak umi cepat sembuh k...biasa la baru2...masih terase sakitnye.Umi doakan semoga along cepat sembuh k...
Erm..uminye plak tak de pgalaman nak jaga dalam penjagaan anak2 sunat ni dan jugak makan2 ni...pe2pun banyak jugak bertanyakan sahabat2 lain...jadi misi la plak umi ni...untuk tengok anak kembali ok...umi sanggup buat pe saje...cepat sembuh ya Along...Pas ni kite balik kampung k...muahhh!!...

Rabu, 23 November 2011

Kek Oren ...ermm wanginyee


 Assalamualaikum....kawan2 cmue....chat???selamat bercuti buat kawan2 d luar cna...selamat balik kampung dan juga selamat menjadi surirumahtangga...heee...Kepala terase ringgan jer bila dah start cuti sekolah...exampun dah habis....so mule ler tangan ni mencari sesuatu untk mmbuat kek...


Kebetulan my hubby belikan oren dan ade d dalam fridge...kulitnye pulak dah di simpan awal2...dan dalam kepala ni dah terfikir nak buat kek Oren...Projek mmbuat kek Oren ni,saye buat semalam..pukul 12 malam baru masak...ermmmmm harumnyerrrr.bau satu rumah...ahak!mmg best giler...tak caye...cuba la buat...pas tu bile kuarkan dari oven,letak atas meja...fuhhh....bau kek Oren!!sedapnyeeee.memang terrajin nak buat semalam..pasalnyer bile bangun pagi leh makan terus.Pas tu bile d biarkan semalaman..pulak tu di dalam bekas yang bertutup...bile bukak jer...ermmmm cedapnye bau orennn....fuhhhhh  mmg best kalau makan di waktu hujan2 begini....


 Cer tengok kegebuannyer...mmg tergoda habisss...bila dah ada semua bahan2 utama,saye start mencari resepi di dalam internet...satu2 resepi saye study...ini ler keja saye bile cuti sekolah...suke study resepi dalam internet,,,suke tengok juga blog2 resepi yang cedap dan kreatif...saye suka mencuba...mana satu resepi idaman kalbu...dan boleh d cuba tuk hidangan my family...dan dpt ler juga d kongsi ngan kawan2 cmua.resepi ni saye bukak My resepi...dan mencari...dan setelah puas membelek2 resepinyer...tetibe saye ambik keputusan tuk mencuba yang ini...maka hasilnyer...mmg berbaloi2...sedap!!(puji diri sendiri..hee)


 Kalau cuti2 sekolah macam ni...anak2 mmg suke makan...so makanan mmg tersedia ade.pagi ni mmg dah tinggal sebelah.mmg sarapan ngan Kek Oren pagi ni...walaupun bihoon goreng ade..tapi makan jugk Kek Oren ni pepagi bute...(biru mata hitamku...)konon2 mat Salleh celup...!



Jom arrr knkawan kite buat,dapat gak jamu dkat anak2 n family kite.Terase puas bile tengok anak2 makan dan erm~~~"terima kasih umi...sebab buat kek dkat kiteorg"...ayat angah dan iddin...mmbodek uminyer!!!!kembangggg jer uminyer yg mmg dah tersedia kembanggg....heeeeee...

Resepinye:

250g butter
2sdb parutan kulit limau
330gm gula castor
*saye buat 300gm jer
4 bj telur
225gm tpg naik sendiri
75gm tpung
*saye guna semua tepung gandum (300gm) + 1 1/2 baking powder - ayak sekali
180ml orange jus(perahan dr limau)
*saye amik oren sunquick(mandarin)-3sdb + air=180ml
(Jangan tiru aksi malas ini...heeee)
pe2 mnjadik jugak....sedap jugakkkk....!!

Cara2:

1.Pukul butter ngan gula hingga kembang.
2.Pas tu masukkan telur
3.Masukkan tepung berselang seli ngan jus oren
4.Masukkan dalam loyang sz 8"

leserkan ngan butter@marjerin &lapik ngan kertas minyak
bakar dalam suhu 175 selama 1 jam
*ikut kesesuaian oven masing2

SELAMAT MENCUBA...

Khamis, 17 November 2011

Puding Roti Bakar Taburan Coklat Rice





Jeng...jeng....ini ler puding roti bakar coklat rice...!!roti ade berlambak plak dekat dapur..so ape lagi...cari2 idea nak buat ape....!haaaaaaa...ini ler hasilnye.kalu tak buat gni...alamat terbuku la roti tu dekat dapur...jadi jugak juadah tuk minum petang.
Puding roti ni saje saye tambah coklat rice d atasnyer...ermmmm...sedap jugak!!!hee...tu sebab anak sukeee...

Mai kite tengok resepinye:

A:
500 ml susu segar
8 keping roti

B:
4sdb gula halus
2sdb butter/marjerin
2bj telur
1sdt esen
1 sdb tpg jagung

C: kismis(terpulang)saye ganti coklat rice

Sos kastard:

1 tin susu cair
2 sdb tpg kastard
2 sdb gula

Cara:

1.Hancurkan/koyakkan roti dan rendamkan dalam susu selama 1/2 jam
2.kacau dan gaulkan rata bahan B
3.Masukkan kismis dan tuangkan ke dalam loyang
4.Bakar dalam suhu 180C selama 30 minit
5.Gaulkan bahan sos kastard dan letak di atas api yang kecil
6.Tuang sos bila nak makan(kalu sejuk br besttt...)
7.Saye gantikan kismis dengan taburan coklat rice....
8.Bile tabur coklat rice....sedap d makan begitu sajeeee...tak payah letak sos pun dah ok!!...

*kalu nak tabur coklat rice....gule boleh kurangkan cket...bagi yg tak gemar manis dan nak jage kesihatan......

Isnin, 14 November 2011

Jamuan Kelas Tahun 4 Dinamik 2011



                                                    Baek punyeeee....


                                                           Bestnyerrrr....



                                       Nasi ayam banjirrrrrr.....



Dalam kesibukan mase..sempat lagi aku melayan karenah anak2 didik kelas 4 Dinamik.erm~~lepas segala hajat nak buat jamuan tapi tgk tak mcm jamuan...coz,mmg tak sempat nak buat yg sempurna...cbuk dengan pelbagai urusan...tambah2 di akhir2 penutup sekolah...macam2 perkara yang hendak dibuatnye...seronok tgk mrk makan.siap makan nasi ayam lagi...ais krim...air kotak...muffin!!!hanif cakap....Bestttttt sangat.....heeee....tergelak aku. 2 tahun pegang kelas...tahun ni ler yg paling seronok dan mencabar...tau2 la jadi mak tiri kepada mrid2 4 Dinamik.Walau garang...hati aku ttp sayangkan mrk...tanpa mereka,siapalah aku...nipun janji nak masukkan gambar mrk banyak2 dalam blog...Nak abadikan kenangan bersama murid2ku yang aduhhhh....kusss semangatnye....biasa la kelas terakhir...!!
Walau kelas terakhir,tapi aku sayangkan mereka sama saja dengan kelas2 yang lain...cikgu2 diluar cna...layanan yang dberi mestilah sama,ajar mereka sehingga pandai,beri semangat kepada mereka supaya mereka cintakan ilmu...dan beri dorongan kepada mereka untuk terus berusaha...ingat aku pada kenangan yang lampau...aku bukanlah genius...biase2 jer,tapi kerana dek perhatian dan sikap my cg dulu ni...alhamdulillah....upe2nye jadi manusia juga aku ni...Terima kasih Cikgu Norrita...Dan Syukur pada Allah kerana dengan izinNya dapat aku menjadi pendidik....jadikanlah aku Pendidikan yang baik dan moga2 aku dapat mnjalankan amanahmu dengan baik dan adil.
Doa aku agar mereka berjaya dunia dan akhirat...amin!!

Sabtu, 12 November 2011

Kek Pelangi Simple...



Taraaaaaaaaaa...iniler kek pelangiku selepas hujan.....heeeee...mmg sodap la bile tgh lapar ni...nak buat ni pun tak lame.sekejab jer...jom kita buat..anak2pun suke,tambah2 jika d taburkan coklat rice...

Bahan:
250 gm butter
200 gm gula castor
5 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
6 sudu besar fresh milk
210 gm tepung naik sendiri-diayak(saye guna tpg gandum jer + 1sdk bp)

Cara Membuatnya:

-Panaskan oven kepada suhu 180C .Pukul butter dan gula hingga sebati dan adunan jadi kembang serta bertukar warna jadi cerah sikit . Masukkan telur sebiji demi sebiji ke dalam adunan sambil dipukul sebati diantaranya.

- Masukkan esen vanila dan dipukul hingga adunan sebati dan gebu. Masukkan tepung yang telah diayak sedikit-sedikit berselang seli dengan susu , sambil dikaup balikkan dengan menggunakan spatula atau senduk kayu hingga adunan sebati ( saya pukul balik adunan sehingga adunan menjadi sebati )

- Bahagikan adunan kek kepada 3 bahagian dan masukkan pewarna ikut pada selera kita . Kemudian kacau bagi warna sama rata ..kemudian susun adunan ikut kretiviti masing2  . boleh juga ditaburkan dengan coklat rice atau pe2 jer.Bakar selama 45 minit suhu 180'C.

- Setelah kek masak,sejukkan seketika kemudian keluarkan dari acuan dan biar kek sejuk sepenuhnya.
Boleh potong....dan Ngapppp!!
Selamat mencube..

Jumaat, 4 November 2011

Hari Raye Aidil Adha...


Hari Raya Aidil Adha atau Hari Raya Haji merupakan perayaan yang dirayakan di seluruh dunia. Ia adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri yang disambut pada setiap 1 Syawal. Aidil Adha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan tiga belas bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidil Adha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidil Adha serta khutbah Aidil Adha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah.

Aidil Adha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan ke-sabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.
Selain itu, salah satu keistimewaan Aidil Adha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah Aidil Adha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.
Dari segi bahasa, korban bermaksud dekat, manakala dari segi istilah ia bermaksud menjalankan perintah agama atau taat kepada perintah Allah kerana ingin mendekatkan diri kepada-Nya.
Hari Raya Aidil Adha jatuh pada hari kesepuluh pada bulan Zulhijjah, bulan terakhir pada kalender Hijrah Islam. 10 Zulhijjah merupakan tarikh penting dalam sejarah Islam di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah.
Pada hari raya, orang Islam disunatkan mengenakan pakaian yang cantik, bersih dan mengenakan wangi-wangian. Pada pagi hari raya korban, umat Islam akan mengerjakan sembahyang sunat Hari Raya sebanyak dua rakaat yang diadakan pada sebelah pagi.


Selepas bersembahyang, upacara korban akan dimulakan. Lembu, kambing, dan biri-biri yang dikorbankan akan disembelih secara beramai-ramai di kawasan masjid sebelum dibahagi-bahagikan kepada orang ramai terutamanya kepada golongan fakir miskin.
Hari Raya Aidil Adha disambut ketika umat Islam membuat penziarahan ke Mekah, mengunjung Kaabah dan melakukan korban sembelihan. Al-Quran tidak menyatakan, tetapi umat Islam memegang bahawa perayaan korban ini memperingati kesanggupan Nabi Ibrahim untuk menyerahkan anaknya sebagai korban kepada Tuhan.

SELAMAT HARI RAYE AIDIL ADHA BUAT MUSLIMIN DAN MUSLIMAT...

Besday Along...



Happy Besday anak umi yang ke 10...Moga menjadi anak yang mendengar kata,anak yang soleh,anak yang beriman....cemerlang dunia dan akhirat...Belajar hingga mencapai kejayaan...jangan cepat putus asa...!muahhh...cayang sokmo!