\


Sabtu, 3 Disember 2011

Kuih Keria...



 Assalamualaikum...hari ni bangun pagi,terfikir2 nak masak ape la plak...erm~~ternampak ler ubi keledekku yang dah nak kecut d tepi sudut dapurku...ahaksss!!masih ade cket dalam 3 biji...haaaaa...dapat idea nak buat la kuih keria,cdap jugak ni...dah lama tak makan!mari kita buang kulit dan rebus...sementara tu kite cuci2 ikan dan ayam buat masak tuk T/hari nanti...




Erm~~ni ler hasilnyer...dapat lah jugak dalam 19 biji...banyak tu...boleh la buat sarapan...kalu nak simpan cket tuk makan petang boleh jugak.jangan lah d letakkan gula kesemuanya..cuma goreng dan letakkan bawah tudung...sebahagian lagi,bila nak makan nnt baru buat gulanya...makan panas2 baru best!



ini ler hasilnye bila d goreng....Blom d letakkan bedaknyer..heee





Taraaaaaa...dah siap...kita boleh sarapan...selain buat kuih keria ni,saye ade masakkan koetew goreng..almaklum ler...anak2 suke yang berat2 cket...!mari kite ngaaap!!alhamdulillah...boleh gak makan...dari terus ubi keledek tu keringggg,kan!!!...


   
Resepi:
900 gm ubi keledek
2 cwn tepung
3/4 cawan gula
sedikit garam
Air (1/2 cawan)
minyak 

Cara-cara:

1.Rebus ubi hingga empuk. Keluarkan ke dalam bekas, lenyek-lenyekkan. biar sejuk sebentar. Campurkan garam kedalam ubi tadi dan kemudian tepung dan adun hingga boleh membentuk dan tidak melekat pada tangan (jika masih lembik, boleh tambahkan tepung)


 2.Ambil adunan sedikit dan bentukkan bulat. Tekan dan buat leper sedikit (jangan terlalu leper atau nipis) dan kemudian buat lubang di tengah-tengah dengan menggunakan jari. Ulang semula hingga habis. Setelah itu, gorengkan hingga masak.Tangan mesti lah d letakkan tpg supaya senang mgguli dan mmbentuk.



3. Masak gula dan air hingga menjadi agak likat, masukkan ubi yang telah digoreng tadi dan balik-balikan sehingga gula terbentuk pada ubi td. Perlahankan api kerana cepat hangus.Tutup api dan hidangkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan